Bålkos Foto: Thea Foss von Ahnen |
Definisjon på etikk
Når en er på jobb, og
er ansvarlig veileder, vil en alltid måtte ta avgjørelser, som skal være etisk
riktige. Etikk er altså de avgjørelser som en tar i henhold til moral og
normer. Det er avgjørende for hva et individ ser på som rett og galt. Etikk kan
ses på som fundamentale regler for hvilke handlinger ulike individ tar. Hva
slags normer og verdier et individ har er forskjellig og kommer an på hvor
individet er fra og hva slags normer og verdier som gjelder i miljøet han eller
hun kommer fra.
Melis på toppene Foto: Thea Foss von Ahnen |
Prinsippiell etikk
Vi kan dele de fleste tilnærminger til etiske avgjørelser i to; prinsipiell- og virtue etikk. Den prinsipielle etikken følger ifølge Priest og Gass (2005) proaktive regler som ofte er bestemt av en styrende organisasjon. Den prinsipielle etikken er basert på at problemene/avgjørelsene en ser på er noenlunde like, og kan kobles til andre, liknende situasjoner. Prinsipiell etikk er å være en profesjonell og etisk veileder, uavhengig av situasjon. Ifølge Preist og Gass (2005), ber den prinsipielle etikken deg om å se på utsiden av situasjonen, for å kunne være objektiv i den etiske avgjørelsen.Solnedgang Foto: Thea Foss von Ahnen |
Virtue etikk
I virtue etikk ser en på de spesifikke faktorene
og innflytelsene i hver handling. Hver handling skal være korrekt, og isolert
fra andre hendelser. Ifølge Preist og Gass (2005), legges det vekt på å være en
moralsk veileder, der hver situasjon eller hendelse blir vurdert uavhengig av
hverandre. Det legges vekt på profesjonell oppførsel utifra kontekst, ærlighet,
omtanke og sensitivitet er viktige stikkord for virtue etikk. Viktige spørsmål
en stiller seg er; «Hva ville en ærlig
person gjort?», «Hva ville en
omtenksom person gjort?» og «Hva
ville en sensitiv person gjort?». Priest og Gass (2005) peker på at en
veileder som bruker virtue etikk, ønsker å være en best mulig veileder for
akkurat den gruppen han eller hun har med seg. De har også et ønske om å ta
mest mulig vare på naturen.
Leirliv Foto: Thea Foss von Ahnen |
Kitchener's ethical decision model
Kitchener’s model of decision making består av
flere trinn, etterfulgt av en prosess med etisk begrunnelse, som ser på
problemene I en progressiv sekvens. Dersom du ikke kan ta en veloverdreid etisk
avgjørelse på første trinn, går du ifølge Preist og Gass (2005) videre til
neste trinn i modellen, som vanligvis er litt mer abstrakt i sin tilnærming til
problemet. De fem trinnene heter; intuisjon, evaluering av muligheter, etiske
regler, etiske prinsipper og etiske teorier
Høsthimmel Foto: Thea Foss von Ahnen |
Etiske retningslinjer for friluftsliv veiledere
Association of
experiential education’s therapeutic adventure professional group har laget syv
retningslinjer for hva som bør ligge til grunne ved etiske avgjørelser for
friluftslivsveiledere. Ved bruk av disse syv retningslinjer må man ikke glemme
og ta etiske riktige avgjørelser kun på bakgrunn av disse. De syv
retningslinjene er:
1. Kompetanse
2. Integritet
3. Ansvar
4. Respekt
5. Bekymring
6. Anerkjennelse
7. Objektivt
syn
”Competence
refers to not working beyond your capability. Integrity refers to using
honesty, fariness, and respect with client interactions and peer relations.
Responsibility refers to caringfro the clients well beingas well as the
environment’s. Respect refers to the fundamental rights, dignity, and worth of
clients physiological and psychological needs and well-being. Recognition
refers to social responsibility toward the community and society’s needs.
Objectivity refers to not establishing relationships with clients beyond the
toles of leader and client.”
(Gass&
Priest, 2008)
Litteratur:
Bok:
Michael A. Gass, Simon Priest,(2005) Effective
leadership in adventure programming. Champaign, Ill. : Human
Kinetics. 2 utgave.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar